Články

Turbo: Únik oleje z turbodmychadla

Turbo: Únik oleje z turbodmychadla

Únik oleje z turbodmychadla může potrápit řadu majitelů přeplňovaných motorů. Pokud je turbodmychadlo instalováno správně, nemělo by k úniku oleje dojít, avšak jsou případy, kdy je tomu právě naopak.

Únik oleje z turbodmychadla

Úniky oleje pak mohou způsobit katastrofální poškození ložiskových systémů a dochází k nim již během několika sekund po zahájení provozu turbodmychadla.

Příčin, proč dochází k propouštění oleje, může být hned několik. Hlavním faktorem je však nesprávný tlak uvnitř dmychadlové nebo turbínové skříně.

Správný tlak v turbodmychadle

Diagram znázorňuje správný tlak v obou skříních, což vede k těsnosti turbodmychadla

Bezpečnostní upozornění

Během chodu motorů na volnoběh může dojít k úniku oleje. Tlak uvnitř skříní je nižší, což může vést k vytváření vakua, které způsobí únik oleje do skříně turbíny. Jakmile se motor vrátí do běžného chodu, tlak se obnoví a úniky se zastaví.

Možné příčiny úniku oleje

Nedostatečně průchozí zpětné potrubí oleje

Pokud dojde k ohybu, zkroucení nebo částečnému zablokování zpětného potrubí oleje, způsobí to tlak oleje v ložiskové skříni, což vede k netěsnosti jak z turbínové, tak z dmychadlové skříně.

Příliš vysoká hladina oleje

Je-li hladina oleje příliš vysoká, nebude mít olej kam odtékat, což způsobí nárůst tlaku oleje v ložiskové skříni. Tím dojde k úniku oleje z turbínové i dmychadlové skříně.

Změna tlaku na dmychadlové nebo turbínové straně

Pokud dojde ke ztrátě nebo naopak ke zvýšení tlaku na dmychadlové nebo turbínové straně, bude to mít za následek únik oleje v turbínové nebo dmychadlové skříni.

Nadměrný tlak v klikové skříni

Nadměrný tlak v klikové skříni (opotřebovaný píst nebo kroužky) Poškozený pístní kroužek způsobí zvýšený tlak v klikové skříni. To pak ovlivňuje odvod oleje z turbodmychadla.

Komerční článek firmy SPECIAL TURBO