Články

Subaru inovovalo airbag, za který vám ostatní poděkují. Když je srazíte

Bezpečnost automobilů nám postupem času roste, nicméně dnes už se hraje také na ochranu zranitelných účastníků provozu, což jsou například chodci nebo cyklisté. A právě pro ně Subaru inovovalo jeden speciální airbag.

I když nechceme, tak se nehody čas od času stávají. Pokud jde jen o odřené auto na parkovišti, nic to není, ovšem jestli dojde k něčemu horšímu, přijdou vhod například bezpečnostní pásy nebo airbagy a jejich ověřené výhody.

Zprvu se airbagy montovaly jen dovnitř vozidel, aby chránily posádku, ovšem postupem času začaly automobilky vymýšlet, jak udělat bezpečnější střet vozidel například s chodcem. Subaru bylo jednou ze společností, která už v roce 2016 představila airbag pro chodce, a to u modelů Impreza, WRX, Legacy, Crosstrek (u nás tehdy známý jako XV) a Levorg.

Subaru tvrdí, že automobilový airbag pro chodce i cyklisty je první svého druhu.

Vzduchový polštář fungoval tak, že se při střetu rozvinul poblíž horní části kapoty a sražený chodec padal hlavou do měkkého, což mu mohlo ušetřit zranění, nebo dokonce zachránit život. Jenže tenhle airbag dost dobře nefunguje na cyklisty, protože ti jsou výše než chodci.

A tak Subaru nyní představilo inovované provedení, které chrání i účastníky na jízdním kole. Airbag se totiž nově rozvine i po stranách čelního skla, což jezdce na šlapacím „peklostroji“ ochrání před kontaktem s ultrapevnými A-sloupky vozidla.

Výrobce navíc upravil způsob uchycení horního a spodního panelu airbagu, který jej drží na místě pro efektivní ochranu chodců i cyklistů. Subaru tvrdí, že jde o první airbag svého druhu na světě.

Nejde však napsat, že by na podobné inovace jiní výrobci kašlali. U moderních aut už jsou standardem měkké kapoty, popřípadě vybavené panty s pyropatronami/pružinami, které při kontaktu s chodcem kapotu vystřelí směrem proti sraženému, což zmírní intenzitu nárazu. Mimochodem v tomto odvětí byla jistým průkopníkem česká firma Brano, nicméně dávno před ní měl aktivní kapotu třeba Citroën C6.

Názorná ukázka toho, jak funguje aktivní kapota.

Navzdory tomu, že existují i airbagové vesty pro cyklisty a stojí okolo 15 tisíc, tak rozhodně nejsou tak populární jako upnuté elastické trikoty zářivých barev. Přitom spolu s přilbou dokáže takový prvek (vesta) při nehodě cyklisty zamezit řadám vážných zranění.

Každopádně inovovaný pytel představený u Foresteru je určený pouze pro japonský trh a nezdá se, že by měl dorazit do Evropy či Ameriky.